مدیریت رسانه

بایگانی
۲۵
مهر ۹۳

مدتها پیش نام این فیلم را به عنوان یک حرکت نو و جدید در سینمای جهان شنیده بودم. میان دوستانم نیز آوازه اش پیچیده بود. حتی نادر طالب زاده نیز در برنامه تلویزیونی اش از آن نام برده بود و آن را ستوده بود.

شب پایانی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، فرصتی بود تا فیلم را ببینم. شروع خوبی داشت و امتداد منش وحشیانه آل سعود تا زمان حاضر را به خوبی به تصویر کشیده بود. اما... آهسته آهسته از قوت فیلم کاسته شد و محتوای نامطلوبش به چشم آمد. اگر در حال دیدن فیلم در جشنواره مقاومت نبودم و آن همه تبلیغات کذایی را درباره اش نشنیده بودم، یقین می کردم که نمایشی است برای اسلام هراسی و نه بر ضد رژیم سفاک آل سعود!

صحنه هایی که برای القای حس نفرت و ترس از بنیانگذاران حکومت آل سعود در این فیلم گنجانده شده بود، هدفش را گم کرده بود و احکام اسلامی را زیر سوال می برد! به یقین می توان گفت که نمایش پادشاه شن ها برای مخاطبان نا آشنا به منطق اسلامی، سبب هراس آن ها از دین رحمت می شود.

جالب اینجا است که این فیلم در بسیاری از کشورهای دنیا اکران شده است. البته فیلم از نظر محتوا و فرم آن قدر ضعیف هست که تنها توانسته باشد صرفا با حمایت مخالفان عربستان در این کشورها اکران شود.



  • وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ (انعام، 108)

(معبود) کسانی را که غیر خدا را می‏خوانند دشنام ندهید مبادا آنها (نیز) از روی ظلم و جهل خدا را دشنام دهند.


 رهبر انقلاب در فتوای تاریخی شان در تحریم اهانت به عایشه که مورد توجه بزرگان اهل سنت قرار گرفت و مایه ی تالیف قلوب مسلمین جهان شد به ما آموختند که توهین به مقدسات هر مکتبی حرام و مغایر با عقلانیت و ادب مورد نظر اسلام است.

حال این سوال پیش می آید که اگر توهینهای صورت گرفته در این فیلم، دست آویزی برای دشمن باشد تا به بهانه ی آن به زعمای ما توهین کنند، مخاطبان درمورد آغاز ماجرا چه قضاوتی خواهند کرد؟

ما مخالف ذکر مستندات تاریخی نیستیم و از بررسی وقایع گذشته استقبال می کنیم اما اهانت به هیچ شخصیتی را نمی پذیریم. بدیهی است که عواقب چنین فحاشی هایی به خودمان بازخواهد گشت.

از طرفی باید از کارگردان سوری فیلم پرسید با چه نیتی چندین و چند صحنه ی شبه مستهجن را در فیلم اش گنجانده است؟ نمایاندن هوس بازی آل سعود یا تلاشی وقیحانه برای نگه داشتن مخاطب بر صندلی؟!

البته کم نبودند کسانی که در میان نمایش فیلم، به دلیل آن که این صحنه ها مغایر با منزلتشان بود، سالن را ترک کردند. نمایش چنین فیلمهایی برای مخاطب خاص مفید است. اما نه برای افرادی در هر رده سنی و با هر ترکیب جمعیتی!!

به فعالان عرصه فرهنگ توصیه می کنم پادشاه شن ها را ببینند تا ارزش آثار هنری فاخر کشورمان برایشان روشن شود و هر تبلیغی را جدی نپندارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی