مدیریت رسانه

بایگانی
۲۸
تیر ۹۳
 11 توصیه مقام معظم رهبری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی   دریافت

 توصیه های استاد مطهری درباره شیوه صحیح مطالعه


در کتاب 110 سوال از استاد مطهری نوشته مجید باقری  در سوال 13 بیان می شود:

روش و متد صحیح در مطالعه چیست، و به طور کلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا نتیجه خوبی از مطالعات خود به دست آوریم؟

پاسخ از کتابهای امامت و رهبری و مجموعه آثار استاد مطهری:

 

افرادی که کتاب های متفرقه بی ترتیب مطالعه می کنند- امروز کتابی تاریخی، فردا کتابی روانشناسی، پس فردا کتابی سیاسی و روز دیگر کتابی دینی هرگز استفاده نمی کنند.
روش صحیح و متد صحیح در مطالعه این است که:
اولا، انسان آگاهانه کتاب مورد مطالعه خود را برحسب نیازمندی های شخصی خود انتخاب کند و مطالعه را در اختیار تصادف قرار ندهد، که کتابی به دستم افتاد و مطالعه کردم.
ثانیا، در مطالعه آن را به حافظه بسپارد- به مفهوم واقعی سپردن- یعنی مطالب کتاب را بعد از مطالعه، از حافظه بخواهد، ببیند تحویل گرفته یا خیر.
ثالثا، برای این که مطالب خوب به حافطه سپرده شود، کافی نیست یک بار مطالعه، ولو آن که حافظه خیلی قوی و نیرومند باشد. حداقل دوبار مطالعه پشت سر هم برای یک حافطه قوی و بیش از دو بار برای حافظه های ضعیف تر،  پشت سر هم لازم است.
رابعا، باید موضوعی باشد، یعنی هر چندی یک بار، موضوعی را برای تفکر انتخاب کند، فکر کند، یادداشت کند، خلاصه و نتیجه مطالعت خود را بنویسد. پس از آن ، خلاصه و نتیجه را در یکی از قفسه های حافظه  بگذارد. آن وقت است که حداکثر بهره برداری را از حافظه کرده است، آن وقت است که می توان گفت از نظر شخصی، در یک قسمت از نیروهای شخصی تحت اختیار خود، استعداد رهبری و مدیریت دارد.
افراد از نظر هوش، فهم، استعداد و حافظه با یکدیگر اختلاف دارند. آدمی که رشید باشد، در بهره برداری از حافظه خود دقت می کند، اولین کاری که انجام می دهد عمل انتخاب است ، یعنی حافظه ی خود را مقدس می شمارد و حاضر نیست هر چه شد در آن سرازیر کند، حساب می کند که دانستن چه چیزهایی برای او مفید است و چه چیزهایی برای مفید است و چه جیزهایی بی فایده است، مفیدها را درجه بندی می کند و مفیدترها را انتخاب می کند، سپس آن ها را به حافظه خویش می سپارد.
انسان رشید، کتاب ها و مطالبی را که برای خود لازم می داند جمع می کند، آنها را مکررا مطالعه و دسته بندی و سپس خلاصه می کند، خلاصه را یادداشت و به حافظه خود می سپارد بعد به موضوع دیگر می پردازد، چنین فردی اگر حافظه اش ضعیف هم باشد، از آن حداکثر استفاده را می کند.

با تشکر از http://modire87.blogfa.com

نظرات  (۱)

۲۸ تیر ۹۳ ، ۰۵:۵۹ بهترین روش های کسب درآمد از اینترنت
شب قدر شب بیدار شدن است... نه بیدار ماندن...دعا کنیم بیدارشویم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی